Portada del llibret de la Patum de Cobeño (1911) Arxiu Comarcal del Bages |
Tot aquest
capítol que acabem de narrar tenia un problema logístic afegit. Com ens diu
Armengou els músics no van voler prestar
els papers musicals als forasters i això va fer que s’hagués de trobar una
solució enginyosa: Domingo Serra, que tenia enregistrada la Patum en uns
cilindres de cera – estem parlant de l’any 1911! –, va viatjar a Manresa per
tal que el director de la banda del batalló l’escoltés i pogués escriure els
papers de nou. Les investigacions que he realitzat sobre la qüestió abans de
tenir les partitures als dits, ja concloïen que va ser Fernando Cobeño Heredia
qui va escriure aquells arranjaments que es van interpretar, molt probablement
i com a mínim, entre els anys 1911 i 1917, o 1918. Finalment he pogut
localitzar aquestes partitures i corroboren, com es pot veure a la fotografia,
que l’autor dels arranjaments és Fernando Cobeño. Aquesta troballa implica
tenir a les mans el joc de partitures per banda més antic que es conserva de la
música de la Patum que s’interpretava a la plaça. A més, també s’ha de valorar
el fet que aquests arranjaments van ser escrits només uns 20 anys després de la
composició de peces com els Turcs i cavallets (1889 o 1890), Plens (1888) i els
Nans nous (a principis de la dècada del 1890).
Les
partitures trobades, ja catalogades i endreçades a l’Arxiu Comarcal del Bages,
són per clarinets, saxòfons, trompes, cornetins, trombons, fiscorns, baixos i
percussió. Les peces que componen els llibrets són el Ball de moros i cristians, el Ball
dels diables, el Ball de l'àliga,
el Ball dels nanos, el Ballet dels gegants, el Ball
dels nanos o gegants, el Ball dels
nanos, el Ball dels gegants, el Ball cerdà, l’Ella s'ho pensa i el contrapàs. Properament, amb la banda de
l’Escola de Música farem sonar aquestes partitures una altra vegada als nostres
assajos, i també treballarem per trobar la millor manera d’interpretar-les
públicament tenint en compte tots els agents culturals berguedans.
Per
finalitzar, he d’admetre que, segurament, el lector es preguntarà com és
possible que aquestes partitures anessin a parar a l’Arxiu Comarcal del Bages.
Concretament les trobem dins el fons de Josep Maria Rosal i d’Argullol, un fotògraf i cineasta manresà excel·lent
amb una obra d’una qualitat extraordinària, la família del qual va fer
donació dels seu arxiu personal a l’Arxiu Comarcal del Bages. Segons la
investigació que he realitzat, Rosal i d’Argullol va demanar les partitures de
la Patum a l’Ajuntament de Berga l’any 1944 per fer el reportatge Berga se engalana i l’Ajuntament va
enviar-li els arranjaments que havia fet Cobeño. Desconeixem per quin motiu li
van fer arribar les de Cobeño i no les de Lambert que havien estat escrites a
posterioritat. Potser, senzillament, per una qüestió pràctica i no haver-les de copiar, quan ja les tenien copiades.
Amb tot això
que he exposat, doncs, avui recuperem una petita part més de la història de la
música de la Patum, de la mateixa manera que es va poder fer el 2016 pel
centenari de la Coronació de la Mare de Déu de Queralt, amb la recuperació de
la Marcha lenta de procesión en honor a
la Virgen María de Queralt del mateix autor Fernando Cobeño Heredia.
Properament, aquestes investigacions seran publicades en un llibre pel Centre
d’Estudis d’Avià, que inclourà, també, una investigació sobre l’alcalde Gerónimo
Agüero del Peredo que volia prohibir la Patum, una altra sobre els ensenyaments
musicals públics a la ciutat de Berga, i una darrera sobre els músics al servei de l’Ajuntament entre el 1758 i el 1902. I seguirem
investigant.
Jordi Sabata
Freixa